Cytat z postu Jakuba Ćwieka

1) Pytanie, które jako dzieciaka drażniło mnie najbardziej brzmiało ” No i co tam w szkole?”. Zadawał je każdy niemal dorosły, gdy okoliczności typu winda, kolejka etc. zmusiły go do stania ze mną w jednym miejscu. Od zawsze chyba wiedziałem, że to pytanie wypełniacz, że pytającego nie obchodzi odpowiedź i tylko wypełnia ciszę. Wiedziałem też, że prawidłową odpowiedzią jest “wszystko dobrze”. Wtedy padało coś w stylu “same piątki” i odpowiedź “no prawie, ale się staram”. Słowa, słowa, słowa… jak powiedziałby Hamlet. Pieprzenie, pieprzenie, pieprzenie… jak mówiłem sobie wtedy i dzisiaj ja.
Gdy już przestałem wyglądać jak uczeń, owo “co tam w szkole” skróciło się do samego “co tam?”. W tym jednak przodowali już kumple, którym można było powiedzieć, że to głupie zagajanie i zaraz potem jakoś wejść na normalne tematy. Tu nie zgrzytało aż tak. I tak to szło do czasu, gdy zostałem pisarzem.
Teraz każdy, kto tylko słyszy cokolwiek na temat mojego zawodu czuje się zobligowany do zadania kretyno-pytania “I jak? Piszesz coś teraz?”. Samo w sobie pytanie jest niezłe i dające spore możliwości w kwestii odpowiedzi. Pod warunkiem oczywiście, że człowiek przymknie oczy na fakt, że pytający w dziewięćdziesięciu procentach nie słucha. Ma w dupie, bo zagaił, rozpoczął rozmowę. Wykonał towarzyski obowiązek. Zastanawiam się czy też nie powinienem zacząć w ten sposób. Może będę zagadywał do znajomych ginekologów: “Hej, zaglądałeś dziś w jakąś pochwę?” albo do księgowych “Zliczyłeś dziś jakieś słupki?”. A może po prostu zacznę pisać powieść o ludziach umierających od ciosu siekierą po tym jak zadają pisarzowi głupkowate pytania? Będę tą książkę pisał latami wyłącznie po to, by służyła mi za odpowiedź na pytanie “I jak tam? Piszesz coś?”.

Uwielbiam tego autora fantastyki, dziś obleciałem sobie stare notki z jego bloga. Najbardziej rozbawiła mnie powyższa. Zapraszam serdecznie do zapoznania się z jego twórczością zwłaszcza, że ostatnio wyszedł jego zbiór opowiadań “Gotuj z Papierzem”. Będzie trzeba odwiedzić KiK w poznaniu.

Leave a Reply

