Czym jest sztuka w grach ?

By móc odpowiedzieć na to pytanie trzeba wrócić się do meritum, tzn czym jest sztuka? Na razie pominę sztukę współczesną, a skupie się na klasykach.

Sztuka w każdym wymiarze, czy miała ona miejsce w secesji, baroku, gotyku była ona przejawem twórczego myślenia oraz kreacji artystycznej, ludzi z tamtych czasów. Większość obrazów, rzeźb, budynków (głównie kościołów/bazylik). Jest to związane głównie z faktem, że bardzo niewiele pozostało do naszych czasów dlatego tak ważne jest dbanie o nasz dorobek, są też rozpoznawalne dzieła sztuki:

są piękne, niesamowite ale także wskazywane przez krytyków z jakiegoś szczególnego powodu. Np.:  słoneczniki Van Gogha, każdy je kojarzy, a to dlatego, że krytyka wskazała na wyjątkowość przedstawienia oraz kolorów w tamtej.

Katedra w noter-dam, jest tak wyjątkowa gdyż, nigdy nie została ukończona i dzięki temu ma tak specyficzny wygląd.

Czy takimi kategoriami można posługiwać się w odnajdywaniu dzieł sztuki w grach? Można, ale będą to robić nasze pra wnuki które z perspektywy swoich czasów ocenią wyjątkowość danych gier proporcjonalnie do tego co się działo w danej epoce.

Dlatego też w takim kontekście zamiast stawiać na piedestał CoD, BF pomyślimy o Mario? Albo o innej innowacyjnej grze ?

Teraz chciałbym wrócić do dzisiejszych czasów i kwestii trudniejszej, sztuki współczesne. Wychodzą na rynku grube tomiska które podejmują charakteryzacji sztuki współczesnej. Ja pozwolę z własnego doświadczenia prostymi słowami opisać.

Sztuka współczesna jest bardzo często nie zrozumiała. Jest to spowodowane faktem, że nie jednokrotnie ma bardzo duży kontekst, albo jej proces twórczy jest ważniejszy niżeli samo dzieło.

Parę przykładów:

Roman Opałka – maluję od 60 lat takie same obrazy, pisząc farbą cyferkę po cyferce na ogromnych płótnach. Można pomyśleć, „wartia” ale gdy popatrzymy nie na jego dzieło a na jego samego na proces, zobaczymy w jak niezwykły sposób ukazuje on proces upływu czasu w dziełach które kreuje.

Na tegorocznych Bienalach w Wenecji zaprezentowanych przez Allora and Calzadilla

Begnie na odwróconym czołgu. Ale kontekst jest niezwykły, przedstawiający tak naprawdę ikonograficznie amerykańskie społeczeństwo.

Hermann Nitsch Akij ukazuje w kontrowersyjne sposób pamięci nazistowskiej Austrii i zbrodni jakich się dopuszczali ale o których nikt w zasadzie nie pamięta.

Tak jak przedstawiłem, większość tych dzieł musi mieć kontekst by mogła być zrozumiała, dlatego myślę że opierając się na takim toku myślenia o sztuce w samych grach trzeba sięgnąć chyba do tzw Idia Game.

Gdzie często nie sama gra ale jej kontekst jest ważniejszy. O tym, że porusza kwestie nie poruszone, kwestie trudne.

Myślę tutaj np. o grze:

Edmunt gdzie podejmowaliśmy moralny wybór.

Distance

Związek na odległość w dwie minuty

Albo grę o ostatnich dniach życia gdzie jako naukowiec szukaliśmy lekarstwa na raka a stworzyliśmy wirusa który zbije cały świat w przeciągu 7 dni?

Mogą pojawić się jeszcze głosy, ale co z grafiką?! Przecież malarstwo też czasami jest tylko ładne ? Z tym ostatnim nie mogę się zgodzić gdyż te piękne najczęściej zasługują na uwagę dzięki kontekstu historycznemu który zostały stworzone, albo przez wyjątkowość techniki i pomysłu nad samym dziełem.

Dlatego jeżeli mamy myśleć w takich podziałach o  np. CoD i BF czy też Witcherem to możemy to porównywać do obrazu filmowego. Ale nawet najpiękniejszy film bez rewolucyjnego podejścia nie zostanie zapamiętany.

Dlatego moim zdaniem, najważniejsze w dziele sztuki jaki w grach które są dziełem sztuki jest ich kontekst oraz to jak bardzo negują nasze codzienne podejście.

Całość wywodu mogę zakończać cytatem:

„Artyści zawsze mogą stworzyć rzeczy, jakch nie było, dlatego warunki sztuki nie mogą być wymienione w sposób wyczerpujący” Mortiz Weitz

Chciałbym by to przyświecało wszystkim twórcom gier.

Dostałem jeszcze link od pewnej osoby z forum na portalu polygamia.pl link do wideo związane z tą kwestią. Jest ciekawym podejście ale dla tak zwanego ogółu, niewiele z tego filmu wynika a na domiar złego częściej jest tu porównywany współczesny popkulturowy film niżeli sztuka współczesna które niema wcale.
http://v.giantrealm.com/saf/272828ab50091da6eb1ae85133def12ae9a44eb4

One Comment

Add yours →

  1. Jeśli mogę dodać coś od siebie. Jest tak jak piszesz, że gry mają wtedy wartość artystyczną, kiedy jest w nich kontekst, fabuła, cel szerszy niż strzelanie ludzikiem do celu. Wydaje mi się jednak, że nie można mówić, że nowe produkcje nie zostaną totalnie zapamiętane. Wiele z nich, właśnie dlatego, że są piękne (i przez wykorzystaną technologię również rewolucyjne) będzie przez fanów doceniana. Jasne, że np Mario, albo inny “prekursorski” wręcz tytuł był najbardziej rewolucyjny, bo był pierwszy. Dla mnie ta gra miała klimat, można było ją przechodzić setki razy. Ale też czasy były inne. Nowe gry są w jakimś stopniu kopiami tych starych, ale wyglądają o wiele lepiej. Sztuki w grach poszukuję w pięknych lokacjach, w fizyce przedmiotów, i w tym, że momentami aż trudno oderwać wzrok, aż wydaje się, że to ‘realny świat’. I nawet ten BF jest rewolucyjny, bo to właśnie tam na serwerach grają tysiące ludzi, którzy mogą łączyć się, przebywać ze sobą w pięknych wirtualnych miastach, odwzorowanych ze szczegółami (akurat w tym konkretnym przypadku wojennymi). To tylko moja subiektywna opinia na temat współczesnych gier. Pozdrowienia, Tomek🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: